Розсилка

підписатися

RSS-стрічка новин з сайту

Наші партнери
Тижневик "Народна"
Володимир Литвин: „Ми будемо робити ставку на мажоритарні округи”

15.12.2011



Голова Верховної Ради Володимир Литвин розповів «Коментарям» про плани його партії і про те, хто насправді не хоче звільнення Тимошенко.
- На нещодавніх урочистостях з нагоди річниці заснування Народної партії ви заявили, що на вибори партія піде самостійно. Питання злиття з Партією регіонів знято з порядку денного?
- Треба просто читати закон. Там чітко написано, що парламентська партія має право на участь у формуванні виборчих комісій. Тобто одного представника в кожній з комісій ми вже гарантовано маємо. А якщо ще будемо брати участь у жеребкуванні, то можемо збільшити в них своє представництво. Саме цей факт є визначальним у вибудові тактичної лінії. Усі інші додумування з цього приводу – це результат фантазій експертного середовища.
Вважаю, що ми повинні робити ставку на мажоритарні округи. Вибори до місцевих органів влади у 2010 році показали: Народна партія має найбільшу кількість людей, обраних саме за мажоритарною системою. А загалом в неї третє місце за кількістю депутатів після Партії регіонів і «Батьківщини».
Я веду до того, що у нас величезний потенціал. Не випадково до наших однопартійців виявляли раніше і зараз почали виявляти «предметну» увагу. Їм робляться пропозиції, від яких інколи важко відмовитися. Маю на увазі перехід під інші партійні прапори. Хоча, по суті, наша партія вже виступила своєрідним «донором»: якщо подивитися на голів обласних рад, побачимо, що багато хто з них раніше перебували в Народної партії, але в певний момент перескочили на іншого партійного коня і в такий спосіб реалізували себе. Я до цього ставлюся філософськи. Сподіваюся, що ті, хто шукав собі теплішого місця, вже знайшли його. Я ж дорожу кожним з 294 тисяч нинішніх членів Народної партії.
- Пропозиції перейти до іншої партії робилися на регіональному рівні чи на парламентському також?
- І на парламентському – також. Розцінюю це як позитив: мені приємно, що, можливо, із запізненням, але визнають потенціал людей з нашої команди.
- Скільки депутатів ви плануєте провести в парламент по мажоритарних округах?
- Я дотримуюсь відомого принципу: буде як буде, а буде, як Бог дасть. Наперед нічого не загадую. Для мене більш важливе завдання – умовити людей, потенціал яких я знаю, балотуватися. Багато з них відмовляються, мотивуючи це тим, що українська політика – це бруд, і вони не хочуть опускатися в «нечистоти».
- А як щодо списку? Чи буде перша п’ятірка відрізнятися від першої п’ятірки списку, наприклад, зразка 2007 року?
- Ще раз наголошую: акцент буде зроблено на мажоритарній складовій. Але життя йде, і зміни, зрозуміло, будуть і у партійному списку. Причому суттєві. Є критерій: результати парламентських виборів 2007 року, президентських та місцевих 2010-го. Саме з цього будемо виходити, і, сподіваюся, ніхто через це не ображатиметься.
- А якщо говорити про вас? Невеликий секрет, що ви плануєте балотуватися у «своєму» окрузі на Житомирщині…
- У мене немає «свого» округу. Я лише вдруге обираюся до Верховної Ради і жодного разу не йшов по округу. Існування «мого» округу – це міф. Є Житомирщина, де я працював і працюю. Нещодавно один місцевий журналіст поставив мені питання: мовляв, ви зачастили до нас, можливо, це пов’язане з виборами? Я відповів: так, зачастив. Років 15 тому. Буваю на батьківщині при першій ліпшій нагоді. Хоча чим більше робиш, тим більше до тебе вимог. Кожного не обійдеш. Я помітив, що найкращу підтримку на округах мають ті, хто взагалі нічого не робить. З початком виборчої кампанії вони заходять в «чисте поле», роздають обіцянки і сувеніри, і люди щасливі. Думаю, що і на цих виборах подібні технології будуть застосовані. Бо ані кандидати, ані партії не будуть мати жодних загроз у плані зняття з виборчих перегонів. До речі, вимога максимально унеможливити процес зняття з реєстрації кандидатів належала опозиції. Я їм з цього приводу говорив, що це палиця на два кінці. Адже якщо прийде людина, у якої неміряно грошей, і почне їх розсипати, багато хто з людей піде і голосуватиме за неї. І з цим кандидатом нічого не вдієш.
- А у вас гроші є? Адже щоб виграти мажоритарку, потрібен не один мільйон…
- Якби у нас був свій олігарх (що, в принципі, я б не заперечував), можливо, ми б зробили акцент на пропорційній складовій виборів. Тоді б «сіли» на пропаганду і через ЗМІ провели планову роботу. Залучили б умілих технологів, «накрили» б, як рядном, певні території і вийшли б на показник у 10-15 відсотків. Але для нас зараз важливіше підібрати таких кандидатів, які не лише мали би підтримку по округу, але й усвідомлювали, що вони робитимуть у разі проходження до парламенту. Не виключено, що їм можуть пропонувати підписати якісь угоди щодо вступу у ту чи іншу фракцію після виборів. Звичайно, не безкоштовно. Але ж ви самі знаєте, що безкоштовний сир буває лише в одному місці.
- Але ви у стійкості своїх людей переконані?
- За тих, з ким працюю, я відповідальний. Якщо щось піде не так, то провина – моя.
- А чия провина, що вся фракція Народної партії проголосувала за Закон про ринок землі, а ви – не голосували? Ваші люди вийшли з під контролю?
- Я не голосую у більшості випадків, якщо знаю, що і так буде 226. Натискаю кнопку лише у принципових випадках, коли переконаний, що рішення має бути ухвалено, але відчуваю, що одного-двох голосів може не вистачити. Що стосується законопроекту про ринок землі, навколо нього склалася дивна ситуація. Опоненти цього закону зліва і справа дивовижним чином об’єдналися, залучивши до своєї компанії різного роду міжнародних експертів. В один голос вони заявляють про те, що цей закон приймати не можна, хоча не так давно стверджували протилежне. Для мене очевидно, з якої причини: в прийнятій у першому читанні редакції документу немає норми щодо права на купівлю землі іноземними кампаніями та особами. Ті, хто «хапнув» в оренду сотні гектарів землі, категорично проти будь-яких змін. Бо земля зараз не має ніякої вартості, вони платять людям за паї копійки і отримують прибутки.
Крім того, після прийняття закону, їм треба буде платити податок на підтримку соціально-економічного розвитку території. Це один відсоток від вартості землі, але ринкової вартості. І це теж викликає спротив. На превеликий жаль, у цьому питанні продовжують домінувати міфи, страхи, а немає серйозної розмови. Я невипадково запропонував змінити назву законопроекту – не про ринок землі, а про обіг земель сільськогосподарського призначення. Саме про це йдеться в документі, а власне ринку землі в ньому присвячено лише одну частину, та й то далеко не розвинуту.
Не треба забувати про ще один принциповий момент: якщо цей закон буде ухвалено, то чинності він набуде лише у січні 2013 року. Тобто буде час у ньому змінити те, що постане як необхідна зміна. Та й невідомо, якою буде Верховна Рада після жовтневих виборів. Можливо, прийдуть більш розумні, просунуті депутати, які зможуть подивитися на закон іншими очима.
Хотів би ще звернути увагу на той факт, що в угоді про створення парламентської коаліції в 2007 році, під якою стоять підписи тих, хто сьогодні виступає категорично проти закону про ринок землі, було зафіксовано намір його прийняти. Більше того, в 2008 році проект такого закону було внесено Кабінетом міністрів до парламенту. І в ньому було передбачено продаж української землі іноземцям. Чи це не фарисейство!?!
Утім, я дуже критично оцінюю й нинішній варіант проекту. Відчуваю велику тривогу. А отже, треба прискіпливо і принципово працювати. А не скиглити. Особливо тим, хто перед цим вже хапнув собі земельки, а тепер взяв на себе місію захисника народу.
- Якщо ви вже заговорили про новий парламент, то є думка, що це буде реінкарнація скликання 2002 року, такий собі «ЗаЄдУ» нового зразка. Ви тоді теж були спікером і знаєте, як управляти таким парламентом за допомогою батога і пряника. Готові знову очолити Верховну Раду?
- Спочатку треба потрапити до парламенту. Я ж людина самокритична, розумію, що набрид. І в суспільній думці багато втрачаю з огляду на безглузді дії, які нерідко кояться у парламенті. Наприклад, коли депутати, які кричать про скасування пільг і привілеїв, стоять першими у черзі на їхнє отримання. Що стосується першої частини запитання, то якби ми мали Верховну Раду зразка 2002 року, я б дякував Богу. Адже ми складне суспільство, поляризоване, і якщо в парламенті присутні 5, 7 або 10 фракцій, приблизно однакові за чисельністю, це дає можливість шукати компроміс і результативні рішення. А якщо домінує одна або дві політичні сили, компромісу ніколи не буде. Або одна притисне іншу, або вони домовляться між собою, не враховуючи більше нічиїх інтересів. У нас вже були спроби «поділити» у такий спосіб країну.
- А до роботи в опозиції ви готові?
- Я не знаю, що таке опозиція. У нас вона складається з людей, які втратили владу, і в будь-який спосіб намагаються її повернути. Вони не пропонують альтернативи, а вимагають рішень у піку владі, знаючи, що це призведе до погіршення ситуації, розбалансування країни, але пришвидшить їхнє повернення до влади. То ж для того, аби говорити про опозицію, треба мати позицію. Я завжди озвучую свою позицію, не боячись, що залишусь у меншості.
- Але ви уявляєте ситуацію, коли б ви публічно критикували Януковича?
- А хіба ми у нашій розмові не критикували? Та й питання ж не в тому, щоб критикувати, а в тому, щоб давати об’єктивну оцінку і пропонувати краще рішення.
- Ви вірите в намагання опозиції об’єднатися, принаймні, узгодити єдиних кандидатів по округах?
- Немає значення – вірю я чи ні. Достатньо подивитися на українську практику. А вона показує, що, як правило, такі об’єднання недовговічні. Давайте згадаємо спроби об’єднатися кандидатів в президенти. Вони начебто домовлялися, але потім кожен торував власний шлях до омріяного п’єдесталу. Те ж саме стосується і домовленостей між політичними партіями. Найбільш тривалим є папір, на якому підписуються такі домовленості.
Думаю, стримати потік бажаючих брати участь у виборах через округи буде неможливо. Багато хто з кандидатів не буде дивитися на те рішення, яке прийняла його партія. Крім того, брати участь у перегонах буде величезна кількість партій. Частина із них – для того, аби справді подолати п’ятивідсотковий бар’єр, а частина – у якості «сателітів» основних «рейтингоносців», аби завести до комісій людей цих же «рейтингоносців». Щоправда, це дорого коштуватиме спонсорам, адже грошова застава за участь у виборах – 2 млн. грн. Але оскільки у нас живучий постулат «не важливо, як голосують, важливо, як підраховують голоси», у цьому плані будуть діяти певні технології. Ставки будуть надзвичайно високими, адже у жодної політичної сили не буде переваги у виборчих комісіях. П’ять членів комісії, гарантованих партіям, які мають свої фракції в парламенті, з вісімнадцяти не робитимуть погоди.
- Повернемося до опозиції. Кажуть, що справжньої опозиції в країні немає, всі вони проводять консультації з владою і бувають на Банковій мало не частіше, ніж працівники Адміністрації…
- Якби ви мене про це запитали у період мого перебування на Банковій, я б дав вам відповідь. У мене занадто багато роботи, щоб зважати на плітки. Мені це нецікаво. Але повинен сказати: за нинішнього розподілу владних повноважень ходили, ходять і ходитимуть. Навіть з психологічної точки зору – про всяк випадок. Але це так, загальне враження. Підстав стверджувати це у мене немає.
- А самі часто буваєте на Банковій? Спілкуєтеся з тим же Льовочкіним?
- Буваю тоді, коли відбуваються наради і коли є потреба – чи то у Президента, чи то в мене, мати таку зустріч. От, ви якраз вчасно потрапили: за годину у мене зустріч на Банковій з В.Ф.Януковичем.
- Дозвольте запитати про ситуацію, що склалася з Юлією Тимошенко. Як ви оцінюєте те, як з нею зараз поводяться? І цікаво: ви самі ніколи не уявляли себе на її місці?
- Знаєте, я постійно собі це уявляю відносно себе. Думаю, окрім мене, більшість людей, у яких є елементарна совість, відповідальність та співчуття, «приміряє» на себе цю ситуацію. Особливо з огляду на нашу людську мудрість, підтверджену практикою не зарікатися «від суми і тюрми». Тому радості з приводу цієї ситуації у мене ніколи не було і не буде. Навпаки: я намагався виправити її, і шукав рішення. Адже гострі вимоги європейської спільноти, на жаль, призвели до того, що пошуки виходу з ситуації зайшли у глухий кут.
Вважаю, що вихід має бути знайдено всередині країни, конкретно – у Верховній Раді. Треба напрацювати відповідний пакет рішень, де передбачити й ті, які стосуються Тимошенко. Я брав на себе відповідальність і пропонував колегам на засіданнях погоджувальних рад таку розмову. Якщо ми говоримо, що газові угоди – це політичне рішення з негативними економічними наслідками, давайте скажемо про нашу спільну відповідальність за нинішню ситуацію в енергетичній сфері і переведемо її у практичні непопулярні рішення. Розуміючи тривалість процесу переговорів з Росією щодо перегляду газових угод, давайте виходити на рішення, до якого нас постійно спонукає Міжнародний валютний фонд, про підвищення ціни на газ для населення та комунальних підприємств. І водночас шукати компенсатори, щоб за політичні рішення не потерпали люди.
Далі. Давайте не будемо водити хороводи довкола Верховної Ради, а визначимося, що будемо робити з виплатою соціальних пільг і гарантій, за які, до речі, голосували всі. Адже Україна зараз просто не здатна виконувати свої зобов’язання в плані реалізації соціальних законів. Давайте скажемо, у якій послідовності, у якому обсязі ми будемо їх виконувати. Але візьмемо за це відповідальність. Це ж не проблема виключно сьогоднішньої влади. Я нагадую своїм колегам, які зараз в опозиції, – ви ж ці рішення приймали і ви ж призупиняли їхню дію, коли були при владі!
Наступне – давайте скажемо про узгоджені дії у бюджетній сфері. І вже потім будемо вести мову про те, що політичні прорахунки, навіть з економічними наслідками, не можуть тягти за собою кримінальну відповідальність. Як би цинічно це не звучало, треба знайти якийсь розмін. Спочатку опозиція начебто теж була налаштована підтримати мої пропозиції: Іван Кириленко оголосив, що готовий до такого кроку. І я б і надалі тиснув на керівників фракцій, але потім відбулося те, що відбулося. Фракція БЮТ осмикнула свого лідера і навіть змінила його. А інші почали мені казати: ну що, миротворець, чого ти досяг? Від самого початку тобі ж говорили, що опозиції потрібно не рішення, а процес. І, дивлячись на те, що відбувається, я утвердився в думці: боротьба йде не за Тимошенко, а за місця в партійних списках. Саме через це відбувається постійне блокування трибуни. Навіть тоді, коли пропоную заслухати тих, хто має відношення до проблеми утримання, здоров’я Тимошенко – у відповідь блокування. Погоджуюсь з вимогами розглянути зміни до Кримінального кодексу, щоб була можливість виступити, аргументувати, – знову те ж саме. Виходить, не потрібний результат або, як мінімум, рух в напрямку до нього.
- Тобто ви натякаєте, що справа не лише в регіоналах? Соратники Тимошенко самі не дуже прагнуть її звільнення?
- Думаю, справа у взаємній непоступливості. В небажанні слухати і чути один одного. Ви ж розумієте, що справа Тимошенко – це великий мінус більшості і владі загалом, але плюс для опозиції. І зараз під гаслами захисту Тимошенко відбувається поділ її електорату, намагання його освоїти. А для цього необхідно постійно говорити про звільнення Тимошенко, а потім піднімати келихи за свої майбутні перемоги, шанси на які збільшуються через відсутність головного опозиціонера. Я не можу сприйняти такий цинізм. Від нього потерпає вся Україна.
- А вірите у варіант розпуску наступної Верховної Ради? Кажуть, що  той, кому це буде вигідно, причепиться до норми подвійного балотування, яке міститься у нинішньому законі, але була заборонена Конституційним судом.
- Це абсолютна дурниця. Адже рішення Конституційного суду стосувалося того закону, який нині не існує. А для того, щоб було нове рішення, потрібно відповідне звернення. Крім того, не забувайте, що ця норма в законі – один з компромісів, підтриманих представниками опозиції. І я не бачу у цьому порушення демократії чи прав людини: хочеш брати участь у виборах, балотуйся і там, і там. Нагадаю, що за нинішньою Конституцією Президент має правоп розпустити парламент лише в одному випадку: якщо депутати протягом сесії не зберуться на засідання протягом 30 днів. Повірте: голова Верховної Ради або його заступники можуть у будь-який момент вийти і відкрити засідання. А потім його не закривати. Отже, розпустити можна лише тих, хто самі захочуть розпуститися.


Вікторія Чирва
газета „Коментарі” від 15 грудня 2011 року
http://politics.comments.ua/2011/12/15/309309/volodimir-litvin-mi-budemo.html

 


Коментарі
Топ - новина
ДО «ФОРМУЛИ МИРУ»

02.10.2019

Замість криків про зраду і звинувачень треба зайнятись випрацюванням документів (законів) і практичних заходів з реалізації того, що допоможе зціленню України

Публікації
Правда, яку не кажуть людям

02.11.2019 

Україна, як Система, має продукувати "умови для максимальної самореалізації та задоволення матеріальних та духовних потреб кожного та умови для гідного життя всіх своїх громадян".