Розсилка

підписатися

RSS-стрічка новин з сайту

Наші партнери
Тижневик "Народна"
БЕЗПРИНЦИПНИЙ ЧАС ЧИ БЕЗГЛУЗДІ ПОЛІТИКИ? ТРЕБА ПОЧАТИ ДУМАТИ!

07.04.2016

VO1R5166.JPGКращі мізки планетарного рівня з тривогою констатують: світ, схоже, надірвався під тягарем викликів і проблем. А відсутність спільного стратегічного бачення нових загроз лише пришвидшує доруйнування міжнародного права, розвал усталеного світового порядку і наближення хаосу, розпалу тероризму та війн.

Зокрема, Генрі Кісінджер зазначає, що «у політичних лідерів тепер є набагато більше приводів реагувати на настрої суспільства в моменті» (Handelsblatt, 30.12.2015). Серед них, заклики повернутися до періоду національних держав, самостійно захищати власні кордони та державність (детальніше з цього приводу див.: Майбутнє держав: національне, ірраціональне, катастрофічне. Spiegel, 22.03.2016).

У свою чергу це реанімує інтерес до Вестфальської системи у її повному вимірі та інтерпретацій щодо неї. Як відомо, у 1648 році у Вестфалії зібралися провідні держави Європи, щоб офіційно покласти край кровопролитній Тридцятилітній війні і встановити певні основоположні правила для запобігання подібним конфліктам на майбутнє. Серцевину їх склали позиції: правова рівність між суверенними державами, дотримання територіальної цілісності держав і невтручання в їх внутрішні справи.

Як відомо, питання внутрішнього характеру, особливо в частині прав людини, перестали бути одноосібною справою країн після хельсінкського акта 1975 року.

В підсумку можна очікувати істотного зміщення акцентів в трактуванні Вестфальських принципів – кожен за себе. Замість глобалізації – державний протекціонізм, замість обмеження державності на користь наддержавних утворень – закриття та зміцнення національних кордонів навіть з обмеженням свободи власних громадян, замість спрощення держав – їх ускладнення, нарощування відповідних інститутів і т.п.

Чи спроможні національні держави самостійно вирішувати сучасні проблеми. Відповідь очевидна і вона негативна. Не слід забувати й про те, що у свій час національні держави для ефективного свого функціонування і лідерства намагалися прирощувати свої території. Чим це оберталося – відомо. Причину такого алогізму у мисленнях та діях можна вбачати у перемозі «національних почуттів над розумом» (Spiegel, 22.03.2016). Скільки вона буде продовжуватися – покаже час.

* * *

Зрозумілим і очевидним за таких обставин є те, що Україна, точніше – її провідники, повинні позбавитися ілюзій, що світ буде безкінечно опікуватися Україною.

Українська держава нагадує сьогодні будівлю, яку обнесли ззовні і зсередини риштуванням. Подають це як капітальну реконструкцію (читай - реформи), а насправді у такий спосіб утримують її від обвалу, не знаючи що насправді робити. Проголошення тотальних реформ, в усьому і скрізь, не слід сприймати як осмислене бачення «проекту України», а як відсутність взагалі будь-якого державного бачення. Накидання ж на Україну, без будь-якої прив’язки і адаптації, західних лекал лише посилює трагічність і абсурдність ситуації.

Легітимність, якщо хочете, справжність держави визначається тим, як вона вирішує суспільні проблеми, забезпечує добробут, безпеку і свободу своїх громадян, належне місце країни в світі. Очевидно, що Україна на сьогодні не є такою державою, а все ще декларованою державною. Державою за атрибутами, а не за змістом. Вона ускладнена і переобтяжена управлінськими, контролюючими і силовими інституціями, які бездумно створюються на додаток до старих і стає все більш не підйомною для громадян у плані їх утримання. Особливо з урахуванням мілітаризації країни.

* * *

В сучасній українській історії вже можна вичленити своєрідні цикли: прорив, надії, декларація реформ, конвульсії, які називаються державотворенням, відхід на попередні позиції і навіть далі. Далі – повторення того ж. Власне реформаційні стадії короткі, суперечливі та мало результативні. На практиці відбувається добивання радянської системи, яка на дивовиж виявилася живучою. Здавалося, що правління Януковича було дном, а виявилося, що дно ще попереду.

Відтак, правильніше було б говорити не про реформи, а контрреформи, оскільки здебільшого відбувається ревізія та заперечення того, що робили попередники. Таким чином, відбувається не вирішення проблем, а їх хронічне відтворення. Прикметним є й те, що відсутність дієвого демократичного механізму зміни еліт в останнє десятиліття обертається переворотами, які у випадку успіху називаються революціями. До закономірностей такої української безпросвітності вже можна віднести те, що верхи не чують і не розуміють низів, що бажання верхів загнати людей в щастя обертаються руйнуванням залишків бідної стабільності, що верхівковий характер перетворень та політика навздогін лише відтісняють Україну подалі на задвірки сучасного світу. І обертаються формуванням мало схильних до демократії режимів персональної влади.

Взагалі ми можемо стати свідками народження в світі «гібридного» авторитаризму та навіть тоталітаризму. Демонстрації сили над правом і законом. Утвердження замість влади порядку і логіки влади над порядком і логікою.

* * *

Вибори за нинішньої політико-партійної системи та ставлення до суспільства не виступають інструментом легітимного відбору влади, а також її зміни. Народ так і не став конституційним джерелом влади. Не в останню чергу через це українська влада так і не навчилася поважати свій народ. Для неї головне, що скаже Захід.

Підтвердження цьому – закулісся з формуванням коаліції у Верховній Раді та Уряду. Все вчергове зводиться до банального виторговування і поділу хлібних місць. Замість того, щоб говорити про те, як організувати країну, як мінімум, відвести її від безодні.

На зміну «тушкуванню» винайшли політичне найманство. Вдумайтеся, народних депутатів «орендують» у фракції, щоб забезпечити разово не менше 226 депутатів для сформування нового-старого Уряду. Для цього вдаються до випробуваного арсеналу аргументів – від апеляції до патріотизму до пересмикування Конституції та рішення КС. І звичайно ж до зміцнення коаліційних рядів за рахунок держбюджету. Торгівля Україною набуває узаконеного характеру.

Ще один «винахід»: поділ Верховної Ради на «канонічних» і «неканонічних» депутатів, на правильних і неправильних, на праведників і грішних. Не вистачає навіть мізків зрозуміти, що тим самим фактично заганяють в резервацію виборців, ділять країну, відрізають від діалогу частину суспільства. За великим рахунком, сьогодні 7-10 політиків присвоїли право визначати, що потрібно Україні.

Зрозуміло, що сформований на основі змови КМУ не матиме необхідної легітимності та суспільної підтримки. Виходить, що інакше не вміють, розуміють лише себе і свої інтереси, не розуміють країни й народу.

* * *

А тут ще «панамагейт» зачепив Україну. За усіх звинувачень, виправдань та обсмоктувань належить усвідомити таке:

- репутаційні втрати країни, ослаблення й без того її слабких позицій;

- збільшення розриву між владою та суспільством;

- ускладнення «збивання» коаліції та її нетривкість, а відповідно утворений зі скрипом Уряд сприйматиметься як тимчасовий;

- нав’язування керівників силових та правоохоронних структур з допомогою посилення натиску з боку радикальних активістів, дедалі більше пасування перед ними влади.

На останньому варто було б акцентувати особливу увагу, зважаючи на те, що зараз ми живемо в часі негативного політичного відбору. Ініціативу з легкістю перехоплюють люди, позбавлені бодай мінімально необхідних основ, принципів, правил і запобіжників. Виразниками народних дум намагаються виступати такі собі награні особи, зрежисовано екзальтовані та явно і набагато завищеним ціноутворенням. Просто дурні голови, які язику спокою не дають. Фактично така «політична упаковка» і «виробляє» зараз «державну продукцію».

І це на тлі того, що питання чергових позачергових виборів – це лише питання їх формату та дати.

Все інше можна сказати словами О.Толстого:

Ходить бывает склизко. По камешкам иным.

Итак, о том, что близко,

Мы лучше умолчим.

Час почати думати!

Коментарі
Топ - новина
ДО «ФОРМУЛИ МИРУ»

02.10.2019

Замість криків про зраду і звинувачень треба зайнятись випрацюванням документів (законів) і практичних заходів з реалізації того, що допоможе зціленню України

Публікації
Правда, яку не кажуть людям

02.11.2019 

Україна, як Система, має продукувати "умови для максимальної самореалізації та задоволення матеріальних та духовних потреб кожного та умови для гідного життя всіх своїх громадян".